zondag 6 september 2015

Dag 1: Leon - Hospital de Obrigo.

Leon - Trobajo del Camino -La Virgen del Camino -Fresco del Camino -Oncina de la Valdoncina -Chozas de abajo - Villa de Mazarife - Villavante-Hospital de Obrigo.
Afstand: 35,9 km
Warm en zonnig weer.

Vanmorgen gestart en eerst bij de kathedraal geweest. Wel even zoeken naar de juiste route. Stopt er plotseling een busje, gaat het raampje snel naar beneden waarna een vrouw half naar buiten hangt om "Buen Camino" te roepen. Tja, dan is je dag wel goed begonnen. Jammer dat de kathedraal gesloten was en ook deels in de steigers stond. Wel enkele hele mooie beelden gezien.

De zittende man op en bank met een vogel erop zou Gaudi moeten voorstellen.

Beeld van de pelgrim in Leon.
Route-indicatie.



Onderweg meerdere pelgrims gesproken waarbij meerdere talen gebezigd werden. Spaans, Frans, Duits, Engels, Portugees en Nederlands. Ik heb het Frans gelaten voor wat het was, want daar waag ik mij niet aan. Aanvankelijk was ik van plan om de originele route te nemen, maar aangezien ik dan een heel eind langs de snelweg moest, koos ik toch maar voor de alternatieve route. Die is wel iets zwaarder, maar wel mooier.

Eerst met Andreas en "Christina" uit Bremen gelopen. Zij hadden een lager tempo, dus ik liep na een tijdje door. Later op de dag met Lioba uit Aken gelopen. Zij bleef achter in Mazarife. Ik vond het toen nog erg vroeg en besloot door te gaan tot Villavante.

Overal kwam je ooievaarsnesten tegen.



 




Onderweg kwam je door uitgestrekte gebieden waar een desolate sfeer hing. Veel zon en geen beschutting.
In Villavante bleek dat er geen slaapplaatsen meer waren, dus wij moesten met een hele groep door naar het volgende dorp Hospital de Obrigo. Al met al toch weer 15 km verder. Daar intrek genomen in de Alberque Parroquial.
Prima verblijf en vriendelijk ontvangst. Wel een erg krakend bed. 's Avonds nog de dankbijeenkomst bijgewoond. Mooi en bijzonder. Na deze lange dag maar op tijd erin.

2 opmerkingen: